Over de stichting

Beleidsplan 2024

Stichting BBV beoogt ten minste 15 vaarten te kunnen maken waarvan 5 inhaalvaarten als de fondswerving gunstig verloopt. Zoals u in het financieel jaarverslag 2023 en de begroting 2024 op onze site kunt lezen is financiële ondersteuning noodzakelijk, zowel voor investeringen alsook voor de exploitatie. Donaties maken het voor BBV mogelijk om in 2024 vaarten te realiseren en de jaarlijkse wenselijke investeringen te kunnen uitvoeren. 

We zullen in 2024 wederom te maken krijgen met een toename aan afgelaste vaarten vanwege ongunstige weerssituaties*. Hier geldt het strikte uitgangspunt voor onze kwetsbare doelgroep dat veiligheid voor alles gaat. Dit betekent dat er in de seizoensplanning meer ruimte voor inhaalvaarten dient te worden ingeruimd.  

In 2024 zal het proces van en communicatie (her)planning van vaarten en inhaalmomenten van afgelaste vaarten vereenvoudigd worden. Op de vernieuwde website zal hier een extra planningsfunctionaliteit worden toegevoegd. Dit maakt de planning minder intensief na afgelasting, er wordt voor iedere vaart gelijk een schaduwvaart ingepland. 

Op 5 oktober 2023 is er een samenwerkingsovereenkomst getekend met Fourwindsballooning (www.fourwindsballooning.nl). Hierdoor is het technisch- en bedrijfsmatige deel gericht op onderhoud, regelgeving, keuringen, het voldoen aan luchtvaartregelemement en het uitvoeren van vaarten. Door deze onderdelen onder te brengen bij Fourwindsballooning kan BBV zich richten op haar kerntaken. Namelijk het mogelijk maken van vaarten voor de doelgroep van BBV. De samenstelling en taakverdeling binnen de stichting wordt herzien en er zal een crewlid van Fourwindsballooning toetreden tot het bestuur. 

Kinderen en jongeren zijn en blijven onze eerste en dus belangrijkste doelgroep, waarbij in veel gevallen een van de ouders/ verzorgers als begeleider meevaart. De aanvragen van volwassen passagiers, met bijvoorbeeld de ziekte ALS is inmiddels verviervoudigd. De aangepaste mand met deur en de mogelijkheid tot het installeren van 2 safe-seats heeft tot gevolg dat slechts 4 passagiers aan boord kunnen. Dit betekent dat er hierdoor meer planningsdruk zal ontstaan bij vaarten met 2 safeseats. 

Ook dit seizoen krijgen, in overleg met ‘Stichting de Knoevel,’ enkele families de mogelijkheid om een ballonvaart te maken. Daarnaast hebben Stichting Kannunik Salden, de Leon Reinards stichting, de Sint Clemens-stichting, Stichting Boeken voor Mensen en enkele particuliere donateurs uit het verleden vaarten mogelijk gemaakt. We hopen ook in 2024 op financiële ondersteuning. 

*Effecten van klimaatverandering: 

Sinds een aantal seizoenen krijgt BBV in toenemende mate te maken met vaarten die vanwege weersomstandigheden niet door kunnen gaan. Naast windsterkte en neerslag is er een nieuwe complicerende factor aan de orde, namelijk temperatuur. Door de opwarming van het klimaat zijn er in toenemende mate dagen dat het ‘te warm’ is om met de volledige last te kunnen varen. Dit heeft te maken met de ‘lift’ (stijgkracht) die bij warm weer minder is. Hierdoor is BBV ook afgelopen seizoenen meerdere malen geconfronteerd met deze situatie waardoor er per vaart minder passagiers mee kunnen. Dit wordt mede versterkt door de speciale mand met deur die zwaarder is dan een ‘standaardmand’. Dit is vervelend voor de passagiersgroep en noopt tot inzet van meerdere vaarten. De aanschaf van een grotere ballon, het enveloppe-deel van de configuratie, is een optie die komend jaar op haalbaarheid onderzocht zal worden. 

Bestuurssamenstelling

Nicolaas Vreuls – voorzitter
Mathijs Mennen – penningmeester
Marcel Gijsen – secretaris
Casper Gijsen – algemeen lid
Merlijn Muijres – algemeen lid
Fabiënne Frints – algemeen lid
Hupperets Pierre – zonder portefeuille

De bestuursleden zijn gezamenlijk bevoegd (zie statuten).

 Bestuursleden functioneren onbezoldigd.

ANBI Status

Met ingang van 1 januari 2014 heeft de overheid aan Stichting de Blauwe Vogel de ANBI-status toegekend. Deze wordt uitsluitend toegekend wanneer wordt voldaan strikte voorwaarden, zoals:

– De organisatie zet zich voor minstens 90% in voor het algemeen belang
– De organisatie heeft geen winstoogmerk
– De organisatie en alle betrokkenen voldoen aan de integriteitseisen
– De organisatie beschikt over een strikt gescheiden, beperkt eigen vermogen
– De administratie van de organisatie is transparant en algemeen toegankelijk.

Verslaglegging

Wij publiceren jaarlijks een sociaal jaarverslag waarin we terugblikken op het afgelopen jaar. Daarnaast publiceren we ook een financieel jaarverslag waar de inkomsten en uitgaves in worden gerapporteerd. Ook staat hier de begroting van het komend jaar in.

Daarnaast publiceren we jaarlijks een beleidsplan waarin we vooruitkijken naar het komend jaar. Daar beschrijven we de kansen en risico’s en hoe we daar als stichting mee om gaan.

Indien u oudere verslaglegging wilt inzien dan op de website gepubliceerd staat kunt u contact op nemen met de stichting.

Sociaal jaarverslag

Klik op onderstaand document om het sociaal jaarverslag te openen.

Financieel jaarverslag en begroting

Klik op onderstaand document om het sociaal jaarverslag te openen.

Sociaal jaarverslag

Klik op onderstaand document om het sociaal jaarverslag te openen.

Financieel jaarverslag en begroting

Klik op onderstaand document om het sociaal jaarverslag te openen.

Sociaal jaarverslag

Klik op onderstaand document om het sociaal jaarverslag te openen.

Financieel jaarverslag en begroting

Klik op onderstaand document om het sociaal jaarverslag te openen.

Sociaal jaarverslag

Klik op onderstaand document om het sociaal jaarverslag te openen.

Financieel jaarverslag en begroting

Klik op onderstaand document om het sociaal jaarverslag te openen.