De Blauwe Vogel

Onze luchtballon

De naam van de ballon is ontleend aan het sprookje ‘L’Oiseau Bleu’ (De Blauwe Vogel) van Maurice Maeterlinck. In dit sprookje gaan de kinderen Tyltyl en Mytyl op zoek naar deze ‘Blauwe Vogel van het geluk’ om een ernstig ziek meisje gelukkig te maken.

Ballon de Blauwe Vogel werd uitgebroed in 2007. Voor de vaarten werd vooralsnog gebruik gemaakt van een exemplaar in eigendom van RSM Wehrens Mennen en de Vries. Dankzij donaties verwierf de stichting in 2015 de huidige – in prima conditie verkerende – tweedehands ballon.

Sinds 2017 beschikt de stichting – wederom dankzij ruimhartige donaties – ook over een rolstoeltoegankelijke mand met 2 uitneembare ‘safe seats’ met veiligheidsgordels.

De Blauwe Vogel configuratie

Stichting Ballon de Blauwe Vogel heeft een eigen luchtballon configuratie aangeschaft in het verleden. Deze bestaat uit een mand, ballon, gasflessen, trailer, brander, safeseats en transponder.

Alle onderdelen hebben een doel en dienen te worden onderhouden en gekeurd te worden door officiële instanties. Dit maakt ballonvaren een kostbare zaak.

Rolstoeltoegankelijke mand

Standaard manden hebben geen deur en dienen de passagiers over de rand te klimmen. Aangezien Ballon de Blauwe Vogel vaart voor specifieke doelgroep, o.a. passagiers die rolstoelgebruiker zijn, is een rolstoeltoegankelijke mand een must.

Dankzij donaties aan onze stichting hebben wij een op maat gemaakte rolstoeltoegankelijke mand kunnen aanschaffen. In deze mand kunnen safe seats geïnstalleerd worden. Deze stoelen zitten vast aan de bodem en hebben een riem. De passagier die afhankelijk is van een rolstoel kan gemakkelijk worden overgedragen op de stoel.

Brander en ventilator

Een krachtige ventilator is bij het vertrek van de ballon onmisbaar. De envelop wordt in eerste instantie op de grond gelegd en middels de ventilator wordt de eerste lucht erin geblazen.

Vervolgens zorgt de brander voor het verwarmen van de lucht. Zodra de lucht warm genoeg is stijgt de luchtballon op en vaart hij mee met de wind. Tijdens de vaart kan de aeronaut de ballon laten stijgen en dalen door het bedienen van de brander.

De crew

De ballon wordt gevaren door de professionele crew van Four Winds Ballooning onder leiding van eigenaar/aeronaut Philippe Kirsch. St. BBV werkt al meerdere jaren op een gestructureerde wijze samen met piloot Philippe. De stichting kan zich volledig richten op de organisatie van vaarten en alle donaties zullen hieraan ten goede komen.

De crew draagt zorg voor het uitvoeren van de vaart. Zij zorgen ervoor dat de ballon bij de vertreklocatie komt en zorgen ervoor dat we op een veilig tijdstip kunnen opstijgen. Er wordt rekening gehouden met het weer maar de aeronaut staat ook in contact met de verkeerstoren van Maastricht-Aachen Airport en Schiphol. Zodra de luchtballon is opgestegen rijdt de crew met de volgauto achter de ballon aan om hem na het landen, en een gezamenlijke afsluiting, weer in te pakken.