Een vaart met de Blauwe Vogel
De vaart met de ballon is een onvergetelijke ervaring. Op deze pagina lees je wat er allemaal bij een vaart komt kijken, waarom het weer zo belangrijk is en waarom je niet altijd van tevoren weet waar we opstijgen en landen.
Vertreklocaties
In principe stijgt De Blauwe Vogel altijd vanuit Limburg op. Hierbij zal een voor de passagiers centraal gelegen startpunt gekozen worden. De keuze van die locatie wordt echter ook bepaald door de windrichting: een vaart over de Limburgse heuvels of de eigen woonplaatsen is interessanter dan over een industriegebied.
Vaak gekozen vertreklocaties kun je hiernaast op de kaart zien. Op de dag van de vaart krijg je van ons door waar we vertrekken.
Het weer
Er zal uitsluitend gevaren worden onder de meest veilige en optimale weersomstandigheden. In de praktijk betekent dit dat het weer bepaalt of de ballon kan varen. De kans dat een vaart door weersomstandigheden afgeblazen moet
worden is dan ook niet denkbeeldig (kan zelfs vlak voor de start zijn!). Zo kan een
mooie, rustige dag toch niet geschikt zijn omdat op grotere hoogte de windsnelheid te hoog is. Een afgelasting kan tot uiterlijk 15:00 uur op de dag van de vaart nog mogelijk zijn.
Doorgang of afgelasting worden gemeld bij het vaarschema. In het laatste geval zal ook direct een nieuwe datum gepland worden om de vaart alsnog te maken.
Op de website van het KNMI kun je meer lezen over de Ballonvaartverwachting.
Voorbereiding
Zorg – afhankelijk van het jaargetijde – voor gepaste kleding en eventueel warme kleding in de volgauto’s voor na de vaart. De vlam van de brander maakt een hard, brullend geluid: vooral de jongere passagiers schrikken ervan. Gehoorbescherming zal voor aanvang van de vaart aangereikt worden. Hiervan moet op een sein van de aeronaut gebruik gemaakt worden. Diezelfde brander geeft ook veel hitte af. Een hoofddeksel – pet, muts of hoed – zal
bescherming bieden. I.v.m. een landing buiten Nederland: personen ouder dan 14 jaar moeten
paspoorten of ID-kaarten bij zich hebben
Duur en afloop van de vaart
Een vaart duurt ongeveer 1 uur. De vaartijd kan langer of korter duren naargelang de landingsmogelijkheden (on)gunstig zijn. Afhankelijk van de windrichting zal geland worden in België, Duitsland of Nederland. Familie/begeleiders van de passagiers dienen met eigen vervoer achter de volgauto aan te rijden naar de plek waar geland zal worden. De volgauto zal na de landing alleen de ballon en de aeronaut mee terug kunnen nemen. De passagiers zullen naar huis terug moeten rijden met de eigen auto’s.
De stichting streeft ernaar om tenminste tien vaarten per jaar te maken. Met deze
frequentie zal de wachtlijst niet verder toenemen en kunnen uitgestelde vaarten vrij snel alsnog gemaakt worden.